اهميت رابطه جنسي سالم
منظور از رابطة جنسي سالم ميان زن و شوهر در اين تحقيق، رابطهاي است كه از نظر شرعي مجاز باشد؛ دور از هرگونه خودخواهي و يكسو نگري باشد و براي زن و شوهر بالاترين رضايتمندي جنسي را به همراه داشته باشد.
در ميان آزاديهاي اجتماعي، زمينهسازي و هموار كردن مسير ارتباطي زن و مرد اهميّت زيادي دارد. بيشك، چنانچه اولياي امور، اهميّت غريزه جنسي را بشناسند و به آثار مثبت و ارضاي صحيح آن آگاه باشند، تدابير خاصي ميانديشند تا انسانها، بهويژه جوانان به شكل ويژهاي از اين غريزه استفاده كنند؛ زيرا غريزة جنسي در بسياري از موارد با ساير غرايز قابل مقايسه نيست.
قرآن كريم آنجا كه از گرايشهاي فطري بشر سخن ميگويد، در زمينة رابطه جنسي ميفرمايد:
آميزش جنسي با همسرانتان در شبهاي ماه مبارك رمضان كه روزهاي آن را روزه ميگيريد، حلال است، آنها لباس شما هستند و شما لباس آنهاييد. خداوند ميدانست (اگر آميزش شبهاي اين ايّام را حرام كند) شما به خود خيانت ميكنيد (و اين كار ممنوع را انجام ميدهيد) پس توبه شما را پذيرفت و شما را بخشيد. اكنون با آنها آميزش كنيد و آنچه خدا براي شما مقرّر داشته است، طلب نماييد.(بقره: 178)
اين آيه بيانگر آن است كه مصلحت فوقالعاده و متعالي اين بود كه در تمام ماه رمضان مسلمانها از آميزش خودداري كنند؛ امّا با اين حال، چنين حكمي تشريع نشد؛ زيرا عموم مردم چنين قانوني را تحمّل نميكنند و از آنجا كه دين اسلام دين سهل و آساني است، خداوند آميزش جنسي را براي همة، مسلمانها در شبهاي ماه مبارك رمضان حلال اعلام كرد.
در همين سوره خداوند متعال درباره زناني كه از شوهرانشان جدا شدهاند وعدّة طلاق آنان به سر رسيده است، ميفرمايد:
و هنگامي كه زنان را طلاق داديد و آنان عدّه خود را به پايان رساندند، مانع آنها نشويد كه با همسران خويش ازدواج كنند؛ در صورتي كه ميان آنان به سبك پسنديدهاي توافق و تراضي برقرار گردد. اين دستوري است كه تنها افرادي از شما كه ايمان به خدا و روز قيامت دارند، از آن پند ميگيرند. اين براي رشد شما مؤثرتر و براي شستن آلودگيها مفيدتر است و خدا ميداند و شما نميدانيد.(بقره: 232)
در زمانهاي قديم، مردم بر اساس تعصّبات جاهلي از ازدواج زناني كه طلاق گرفتهاند، جلوگيري ميكردند. قرآن اين رسم جاهلي را تخطئه كرد و هشدار داد كه كسي حق ندارد از ازدواج مجدّد آنان جلوگيري كند. اين حقّ زنان مطلقه است كه دوباره ازدواج كنند و از رابطة جنسي سالم برخوردار باشند؛ نه تنها حق آنهاست، بلكه اين مسئله باعث طهارت و پاكيزگي آنها نيز ميشود و چنانچه رعايت نشود، به آلودگي جامعه ميانجامد. در پايان اين آيه، خداوند حكيم ميفرمايد: «شما مردم نميفهميد و به اشتباه فكر ميكنيد كه ازدواج مجدد چنين زنهايي چندان مهم نيست؛ ولي خداي آگاه از اسرار و رموز، از تبعات منفي تجرّد زنان با خبر است». از سوي ديگر، قرآن كريم در ميان پرجاذبهترين شهوتهاي دنيا، ابتدا از زنان ياد ميكند:
محبّت نسبت به امور مادّي از قبيل زنان، فرزندان و اموال هنگفت از طلا، نقره، اسبهاي ممتاز، چهارپايان و زراعت در نظر مردم زينت داده شد. اينها زينتهاي زندگي پست (مادّي) است و سرانجام نيك (و زندگي والا و جاويدان) نزد خدا است.(آلعمران: 14)
در ذيل همين آيه، وقتي امام صادق(ع) از اصحاب خود سؤال ميكند بهترين لذّتها كدام است و پاسخ ميشنود كه بهترين لذّتها فراوانند، حضرت ميفرمايد: «اَلذّ الاشياء مباضعة النساء ما تلذّذ النّاسِ في الدنيا و الاخرة بلذّةٍ اكثر لهم من لذّة النساء؛ بهترين لذّت آميزش جنسي با زنان است؛ در دنيا و آخرت لذّتي بالاتر از لذّت زن نيست». نيازمندي مردان به ارتباط جنسي با زنان تا آنجاست كه آنان مظهر نياز و زنان مظهر ناز به شمار آمدهاند. ضعف مردان در كنترل و سالمسازي روابط جنسي به حدي است كه پيامبر گرامي اسلام(ص) ميفرمايد: «ما تركت بعدي فتنة اضرّ علي الرّجال من النّساء؛ هيچ فتنهاي براي مردان زيانبارتر از زنان نيست. چه بسيار سلاطيني كه در دام عشق ماهرويي حيثيت خود را ضايع كردند و چه پادشاهاني كه براي دستيابي به دختر زيبارويي بخش وسيعي از قلمرو كشور خود را به دشمن واگذار كردند. جنايتهاي بزرگي كه ردّ پاي زنان در آن ديده ميشود، در حقيقت گزارشي از طغيان غريزه جنسي مردان است».
اصل اوّلي و طبيعي وجود ارتباط سالم جنسي است و جز در مواردي كه با مقصد مهمتري در تعارض قرار گيرد، نبايد ممنوع شود. در سالهاي آخر عمر بابركت رسول اعظم(ص) حج و عمره تمتع تشريع شد و اين نوع حج به كساني كه از مكّه دور هستند، اختصاص يافت. گاهي ميان عمره و حجّ تمتع ماهها فاصله ميشد. اگر قرار بود ميان عمره و حجّ تمتع، آميزش جنسي ميان زن و شوهر انجام نگيرد، بسياري تحمّل چنين امري را نداشتند. به همين دليل، در سالي كه پيامبر اكرم(ص) حجّ تمتع را تشريع فرمود، پس از عمره تمتع دستور داد همراهان از احرام خارج شوند و با اينكه چند شبي بيشتر به اعمال حج باقي نبود، هيچ محدوديّتي براي ارتباط و آميزش جنسي با همسر نداشته باشند. يكي از اصحاب از اين دستور پيامبر بر آشفت و با تعبير ناشايستي به پيامبر اعظم(ص) اعتراض كرد كه اگر ما از احرام خارج شويم و آميزش جنسي بر ما روا باشد، در حالي عمليات حج را شروع خواهيم كرد كه سرهاي ما از آب غسل جنابت مرطوب خواهد بود. چهطور ممكن است چنين حكمي از سوي خدا باشد؟ رسول خدا(ص) با شنيدن اين اعتراض از جا برخاست و ضمن سخناني فرمود: «من پرهيزكارترين و راستگوترين شما هستم. اين فرمان از ناحيه خداست و ما نبايد از خدا نسبت به دين خدا ادعاي بيشتري داشته باشيم». بيشك خداي مهربان كه انسان را آفريد، مصلحت او را از خود او بهتر ميداند. بنابراين، خداوند منان اين نياز را در انسانها ديده و مناسب با آن حكم صادر فرموده است. نياز انسانها به ارضاي غريزه جنسي از يكسو و تقدس برآوردن آن در ديدگاه اسلام از سوي ديگر، مسئله را حسّاستر ميكند. خداوند متعال ميفرمايد:
زنان شما برايتان كشتگاه هستند. پس هر زماني كه بخواهيد ميتوانيد با آنها آميزش كنيد و براي خود ذخيرهاي پيش فرستيد؛ تقواي خدا را پيشه كنيد و بدانيد حتماً او را ملاقات خواهيد كرد و مؤمنان را بشارت دهيد.(بقره: 223.)
در اين آيه، خداوند متعال زنان را مزرعة آخرت دانسته و از مردان خواسته است براي آخرت از اين مزرعه توشه برگيرند؛ زيرا پس از آن فرموده است: «و براي آخرت خويش، ذخيرهاي برگيريد». اين نشان ميدهد ميان رابطة جنسي سالم و ذخيرهسازي براي آخرت ارتباطي وجود دارد.
از نكات جالب توجه در توصيههاي دين مبين اسلام، توصيه به كثرت رابطه جنسي است؛ با اينكه مردم به طور كلّي توجّه به مسائل جنسي، ثروتاندوزي و زيادهروي در خوردن و خوابيدن را از يك مقوله ميدانند و از آنها نهي ميكنند؛ امّا اسلام به كثرت عمل زناشويي توصيه، و از زيادهروي در خوردن، خوابيدن و ثروتاندوزي نهي كرده است. شايد حكمتش اين باشد كه اشباع غريزة جنسي مايه آرامش، و اشباع نياز خوردن و خوابيدن و ثروت اندوزي ماية طغيان است. چهبسا خيلي از انسانها باور نكنند كه ارتباط جنسي ميان زن و شوهر، بيش از حدّ معمولي كه در عرف مطرح است. مورد توصيه پيشوايان ديني بوده است. البته نه افراط و زيادهروي به حدّي كه غريزة جنسي همه زندگي را تحتالشعاع قرار دهد.
امام رضا(ع) ميفرمايد: «سه چيز (عطر زدن، ناخن گرفتن و عمل زناشويي فراوان) از سنّت پيامبران است».رسول اعظم(ص) در روز جمعهاي به يكي از اصحاب خود فرمود:
آيا روزه گرفتهاي؟ او گفت: نه، يا رسولالله. حضرت فرمود: آيا صدقه دادهاي؟ او گفت: نه. پس پيامبر اعظم(ص) فرمودند: برخيز برو و با همسرت آميزش كن كه عمل زناشويي براي تو پاداش صدقه دارد.
همچنين روزي رسول اعظم(ص) به خانه امّ سلمه وارد شد و بوي خوشي را آنجا استشمام كرد. آنگاه رو كرد به امّ سلمه و فرمود:
گويا زينب عطرفروش اينجا بوده است؟ امّ سلمه در پاسخ حضرت گفت: آري يا رسولاللّه، او اكنون نيز اينجا است. زينب خدمت حضرت رسيد و عرض ادب كرد. آنگاه گفت: اي رسول خدا! همسرم به من توجهي ندارد و از من رو گردان است. حضرت فرمود: براي او بيشتر آرايش و زينت كن. زينب گفت: هيچ عطر خوش بويي نيست مگر اينكه من خود را با آن خوشبو كردهام؛ ولي همسرم باز از من روگردان است. رسول اكرم(ص) فرمودند: اي كاش ميدانست وقتي به سوي تو ميآيد چهقدر براي او پاداش ثبت ميشود! زينب پرسيد: وقتي او به سوي من ميآيد چه پاداشي دارد؟ حضرت فرمود: وقتي به سوي تو ميآيد، دو فرشته او را در بر ميگيرند و او به منزلة كسي است كه در راه خدا شمشير كشيده است. پس وقتي با همسر خود آميزش ميكند گناهانش آمرزيده ميشود و آنگاه كه غسل ميكند هيچ گناهي در نامه عمل او باقي نميماند.
اسلام به ارتباط جنسي سالم توصيه كرده و جز در موارد خاص از آن منع نكرده است. طولانيترين زماني كه از آميزش جنسي نهي شده است، زماني است كه انسان در حال اعتكاف است و اين عمل كه بيش از سه روز طول نميكشد، امري مستحبّ است. حتي كساني نيز كه حج بر آنها واجب شده باشد، حجشان حدود سه روز بيشتر طول نميكشد. بنابراين، از نظر قرآن كريم و آموزههاي ديني، مناسب آن است كه غريزة جنسي را سركوب نشود و ديگران با ژست موعظه به مقابله با آن تحريك نشوند؛ بلكه وجود آن به رسميّت شناخته شود و از مسير صحيح ارضا شود. با توجّه به شدت وابستگي انسانها به رابطة جنسي سالم، بايد مسيرهاي مناسبي براي ارضاي آن تعريف و از رابطة جنسي ناسالم جلوگيري شود.